5. července 2013 v 17:56 | Deva |  Recenze

Díl: první
Nakladatelství: Triton
Rok vydání: 2010

Hodnocení obálky 3/5

Ke koupi ZDE

Moje recenze:

Oškliví je sci-fi román od amerického spisovatele Scotta Westerfielda. Kniha byla vydaná už v roce 2010 a celkové má čtyry díly - Ošklivý - Krásní - Speciálové a Komparz. Všechny tyto díly už nakladatelství Triton v češtině vydalo.

Jak a proč?
Na tuto knihu jsem narazila v knihovně. Půjčila jsem si i dvě další. A když jsem pak vybírala, se kterou začnu, podle prvních vět v knize, tahle kniha vyhrála. Věta "Byl začátek léta a nebe mělo barvu kočičích zvratků" byl pro mě jasný vítěz. Tak jsem se dala do čtení. Ze začátku mě to bavilo, ale když jsem došla do poloviny, nebyla jsem z toho nadšená tak jako z té první věty.

O autorovi
Jak už jsem zmínila Scott je americký autor sci-fi. Píše převážně pro mladé a série Oškliví je jeho nejznámější dílo.
Pracuje jako spisovatel, skladatel a média designer. Dále také můžete znát jeho triologii Leviathan, ke které také napsal průvodce Leviathanem. Nyní má zveřejněno na svém blogu, že pracuje na nové knize. Tak se můžeme snad těšit.

Postavy
Hlavní hrdinkou je Tally Youngbloodová, ze začátku mi byla celkem sympatická, a čekala jsem, že se postava nějak rozvine, ale kde nic, tu nic. Tally se mi zdála celou dobu taková nemastná-neslaná. Což bych vlastně mohla říct o většině postav. Ani David mě nijak neokouzlil. Myslím, že autor mohl dát postavám více života, víc je popsat, jejich vnitřní charakteristiku. Nebo jestli jsem to jenom přeskočila, nevím.

Dějová linie
Dokonalá krása, nekonečné večírky každý den.... ale za jakou cenu...?
Skoro šestnáctiletá Tally žije v městečku Uglyville, jedno z měst kde žijí děcka, kterým ještě nebylo šestnáct. Chodí normálně do školy (létají na prknech, utíkají v noci ven) a čekají na své šestnácté narozeniny, aby mohly podstoupit operaci, která je změní v krásné. Doslova v krásné, otevřou jejich tělo, zbrousí kosti do správného tvaru, vyříznou nosní přepážku a lícní kosti a nahradí je programovatelným plastem, laserem změní barvu Vašich očí, napnou svaly elektrických proudem a odsají dětský tuk. Takhle se z vás stane "dokonalý" člověk.

Děj začíná tím, že Tally "oblafne" svůj pokoj a uteče z něj (její nejstarší trik). Vezme si svoje věci a svojí prověřenou cestou se vydá do Pretty New Townu, kde je už pár měsíců její nejlepší kamarád Paris. Ten je o něco starší než Tally a tak už podstoupil operaci. Když tam Tally dorazí, párty v maskách už je v plném proudu. S maskou prasete (ano prasete) se dostane až do domu, kde by se podle adresy, kterou jí Paris dal, měl vyskytovat. Sice se s ním setká, ale udivuje jí jeho chování k ní. Ještě totiž netuší, že operace má i "vedlejší účinky" co se týče jejich mysli.

Při cestě Tally zpátky domů, přičemž se jí podařilo vyvolat poplach v New Pretty townu, když skákala ze
střechy aby mohla utéct, potká Shay. Brzy jsou z nich skvělé kamarádky. Shay naučí Tally na létajícím prkně a nazvájem se naučí všechny svoje triky. Také zjistí, že mají narozeniny ve stejný den, takže budou mít operaci také ve stejný den. Tally z toho byla nadšená ale Shay moc ne. Jejich operace se blížila a pár dní před ní Shay Tally sdělila, že vlastně nechce být krásná a že chce utéct do místa zvaného Kouř, kam utíkají lidé, kteří také odmítly být krásní...

Styl psaní
Kniha je psaná v er formě a dílo je chronologicky uspořádané. Autor se moc nezabývá popisy postav, jak už jsem také zmínila o pár řádků výše. Kniha byla místy napínavá, místy nudná. Z celé knihy jsem narazila asi tak na dva nebo tři vtípky. V knize je zhruba ve stejném poměru jak líčení okolí, aby jsme se snáze ocitly v (ne)daleké budoucnosti ale také hojně děj.

Konečné slovo
Začátek byl fakt napínavý, ale někde uprostřed jsem se na chvíli zasekla. Když autor popisoval přes tři stránky krajinu a okolí, moc mě to nebavilo. Ale zase na druhou stranu se mi líbilo se mi jak autor popisoval procesuru operace. Zřejmě to měl perfektně promyšlený. Celkově veškeré jeho vynázely budoucnosti byly zajímavý. Když jsem se pak dostala ke konci, nemohla jsem odtrhnout od toho oči. Když jsem byla v té polovině, říkala jsem si, že si už další díl nepřečtu, ale na konci jsem změnila názor.

Antiutopie mám velice ráda, ale myslím že bych narazila i na lepší kousek. Jestli budou další díly, stejně napínavé jako u první knihy konec, tak si ji mileráda přečtu.

Celkové hodnocení:

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.